Wat is ABA
Applied Behavior Analysis (ABA) is een behandeling gebaseerd op de wetenschap van leren en gedrag. Gedragsanalyse helpt ons te begrijpen hoe gedrag werkt, hoe gedrag beïnvloed wordt door de omgeving en hoe het leren plaatsvindt.
Gedragsanalyse wordt al tientallen jaren gebruikt en bestudeerd en is voortdurend in ontwikkeling.
Het doel van ABA-behandeling is om gedrag dat nuttig is te vergroten en gedrag te verminderen dat schadelijk is. Zo kunnen we communicatievaardigheden vergroten, aandacht en focus verbeteren, sociale vaardigheden en spel aanleren, zelfstandigheid vergroten en probleemgedrag verminderen. We leren vaardigheden aan die nuttig zijn in het dagelijks leven en het kind zullen helpen onafhankelijker en succesvoller te worden, zowel op korte termijn als in de toekomst.
We kennen verschillende hulpverleningsvormen gebaseerd op ABA, zoals Discrete Trial Training (DTT), Pivotal Response Treatment (PRT), Picture Exchange Communication System (PECS), Verbal Behavior approach (VB), Natural Environment Training (NET)/incidental teaching en Precision Teaching (PT).
Positieve versterking is de belangrijkste strategie die bij ABA worden gebruikt. Wanneer een gedraging wordt gevolgd door iets dat het kind waardeert, is de kans groter dat het kind dat gedrag vaker zal laten zien. Na verloop van tijd stimuleert dit positieve gedragsverandering.
Eerst identificeren we het doelgedrag. Elke keer dat het kind het gedrag of de vaardigheid met succes gebruikt, krijgt hij een beloning. De beloning is betekenisvol voor het kind, bijvoorbeeld complimenten, een speelgoedje, samen zingen of een boekje lezen, filmpje kijken of buitenspelen.
De vaardigheden worden opgesplitst in kleine concrete stappen en worden stap voor stap aangeleerd. De voortgang wordt gemeten door in elke sessie data te verzamelen. Zo volgen we voortdurend de progressie van het kind.
Goede ABA-programma’s voor autisme zijn maatwerk. Elk programma is geschreven om aan de behoeften van het individuele kind te voldoen en houdt rekening met de vaardigheden, interesses en gezinssituatie van het kind.
De nadruk in de behandeling ligt op positieve sociale interactie en plezier hebben in leren. Zo leggen we op de Droomboom de basis voor het ‘leren leren’ voor het hele leven.