Wat is ABA

Applied Behavior Analysis (ABA) is een behandeling gebaseerd op de wetenschap van leren en gedrag. Gedragsanalyse helpt ons te begrijpen hoe gedrag werkt, hoe gedrag beïnvloed wordt door de omgeving en hoe het leren plaatsvindt.

Gedragsanalyse wordt al tientallen jaren gebruikt en bestudeerd en is voortdurend in ontwikkeling.

Het doel van ABA-behandeling is om gedrag dat nuttig is te vergroten en gedrag te verminderen dat schadelijk is. Zo kunnen we communicatievaardigheden vergroten, aandacht en focus verbeteren, sociale vaardigheden en spel aanleren, zelfstandigheid vergroten en probleemgedrag verminderen. We leren vaardigheden aan die nuttig zijn in het dagelijks leven en het kind zullen helpen onafhankelijker en succesvoller te worden, zowel op korte termijn als in de toekomst.

We kennen verschillende hulpverleningsvormen gebaseerd op ABA, zoals Discrete Trial Training (DTT), Pivotal Response Treatment (PRT), Picture Exchange Communication System (PECS), Verbal Behavior approach (VB), Natural Environment Training (NET)/incidental teaching en Precision Teaching (PT).

Positieve versterking is de belangrijkste strategie die bij ABA worden gebruikt. Wanneer een gedraging wordt gevolgd door iets dat het kind waardeert, is de kans groter dat het kind dat gedrag vaker zal laten zien. Na verloop van tijd stimuleert dit positieve gedragsverandering.

Eerst identificeren we het doelgedrag. Elke keer dat het kind het gedrag of de vaardigheid met succes gebruikt, krijgt hij een beloning. De beloning is betekenisvol voor het kind, bijvoorbeeld complimenten, een speelgoedje, samen zingen of een boekje lezen, filmpje kijken of buitenspelen.  

De vaardigheden worden opgesplitst in kleine concrete stappen en worden stap voor stap aangeleerd. De voortgang wordt gemeten door in elke sessie data te verzamelen. Zo volgen we voortdurend de progressie van het kind.

Goede ABA-programma’s voor autisme zijn maatwerk. Elk programma is geschreven om aan de behoeften van het individuele kind te voldoen en houdt rekening met de vaardigheden, interesses en gezinssituatie van het kind.

De nadruk in de behandeling ligt op positieve sociale interactie en plezier hebben in leren. Zo leggen we op de Droomboom de basis voor het ‘leren leren’ voor het hele leven.

 

 

Veelgestelde vragen over ABA

Wat kenmerkt de behandeling op de Droomboom?

Op de Droomboom werken we met de principes uit ABA. De kinderen starten in voltijds 1-op-1 behandeling en volgen verschillende fases tot en met uitstroom. Ouders hebben een belangrijke en onmisbare rol in de behandeling. Zij passen de behandeling toe in de thuissituatie en worden daar intensief door het Droomboomteam in begeleid. Bij de overstap naar onderwijs wordt het kind begeleid in de klas door een Droomboom trainer.

Waarin verschilt de behandeling op de Droomboom van een KDC ?

Op de Droomboom komen kinderen met autisme zonder verstandelijke beperking of met autisme en een verstandelijke beperking. Zij komen nog niet tot ontwikkeling in een groep en hebben 1-op-1 behandeling nodig. Kinderen stromen meestal voor hun 8ste verjaardag uit naar onderwijs. We behandelen vanuit de ABA principes.

Op een KDC komen kinderen met een verstandelijke beperking met of zonder autisme. Kinderen kunnen tot hun 18de verjaardag het KDC blijven bezoeken. Er wordt gewerkt in groepen en er worden verschillende methodieken gebruikt.

Home ABA